LUGU SELLEST, KUIDAS INIMESEÕPETUS SAAB BRAUSERIS RINGI KOLADA...
Valisin enda töö raames käsitletavaks õppeaineks inimeseõpetuse.Inimeseõpetus on lõimitud õppeaine. Ainekava sisaldab nelja põhilist teemade valdkonda: sotsiaalsed toimetulekuoskused (sh enesekohased oskused ja suhtlemisoskused), terviseõpetus, igapäevane elukorraldus ning ühiskonnaõpetus. Lisaks on inimeseõpetus seotud karjääri planeerimisega, mille osaoskuste arendamine sisaldub nii sotsiaalsete oskuste kui ka igapäevase elukorralduse teemade valdkonnas. Kõikide teemade juures on õpetuse rõhuasetus valdavalt sotsiaalsel ning probleeme ennetaval aspektil. Aine käsitluse kaudu aidatakse õpilastel muuhulgas võimalikult adekvaatselt hindama enda omadusi ja võimeid ning ümbritsevat keskkonda, sh selle võimalusi ja ohte; kujundatakse positiivse sotsiaalse käitumise oskuseid (toimetulek enese, teiste ning ühiseluga).
Kolmandas klassis on inimeseõpetuse tunnis teemaks ka internetimaailm. Internet ja arvuti on täna laste lahutamatud kaaslased juba väga varakult, seetõttu peab olema nutikas, et osata ka internetis targalt käituda. Ka see on osa sotsiaalselt oskuslikult käitumisel.
Interneti temaatikal kasutaksin õpilastega www.targaltinternetis.ee veebilehte. Lehekülje näol on tegemist väga tänuväärse algatusega, kuhu koondub targalt internetis käitumise juhiseid nii noorele, õpetajale kui ka lapsevanemale. Lehekülg on kergesti hoomatav, hästi grupeeritud alapealkirjadega ning lihtsalt käsitletav. Selleks, et selles keskkonnas hakkama saada, on vaja vaid osata internetis liigelda, kasutada otsingumootorit.
Tundi toetama valisin sellelt lehelt veebimängu Nastix. Leian, et antud mängu abil saame eeskätt toetada seda eesmärki, mis kätkeb endas ümbritseva keskkonna võimaluste ja ohtude tundmist, tunnetamist ja nendega hakkama saamist. Internet on üks oluline osa selles. Miks? Veebimäng Nastix kutsub endaga lahendama kuut erinevat mängu. Need kuus mängu omakorda jagunevad väga igapäevasteks kasutusvaldkondadeks, kus me tihtipeale endale ühtegi ohtu ei teadvusta. Nastixi mänguteemad on:
- kasutajakontod ja paroolid;
- mobiiltelefonid;
- küberkiusamine;
- privaatsus internetis;
- suhtlemine võrgus;
- viirused ja arvuti heakord.
- mida uut saadi teada;
- kas õpilane on seni käitunud nii, nagu selgus, et on turvaline viis;
- mida peaks enda käitumises muutma.
Veebimäng ise ilmselt töötab kõige paremini inimeseõpetuse tunnis, kuid kindlasti ka arvutitunnis. Lehekülge laiemalt aga (www.targaltinternetis.ee) saab edukalt kasutada nt ka eesti keele tunnis. Seal saab lahendada ristsõnu, leida täherägastikest sõnu. Vaadata videolõike, kuulata jutustusi ja vastata küsimustele või neid ise edasi püüda jutustada. Nii on võimalik edukalt kahte ainet omavahel lõimida. Lisaks tasub klassijuhataja tundides pöörata tähelepanu veel lehelt leitavatele nippidele, testidele. Lehekülge tasub tutvustada lastevanematele klassikoosolekul, et ka vanemad oleksid selles valdkonnas teadlikumad.
Vahepalaks märgiksin ära veel ühe minu meelest äärmiselt kasuliku rakenduse: www.takethislollipop.com See on välja töötatud ekstra selleks, et näidata sotsiaalmeedia võimuses olevatele noortele, kui haavatavad nad oma lehtedel on. Selle rakenduse kasutamiseks peab olemas olema facebook-konto, mille abil sinna sisse pääseb. Ta näitab ette teekonna võõra psühhopaadi käitumisest, kes on vahtimas noore kontot, kes leiab sealt kõik avalikult jagatud aadressid, sõbrad, kohtumispaigad... ning kuvab üsna võika ja morbiidse lõpu. Kõik noored, kellele me oleme seda oma töös näidanud ja kes on selle läbi teinud (eriti hästi töötab pimedas ruumis valjul häälel), on tunnistanud, et see on pannud tõsiselt järele mõtlema, mida enda sotsiaalmeedia seinal avalikult näidata. Mis seal salata, ka iseendal leidsin tänu sellele rakendusele veel mõned konto kitsaskohad :) Koolisüsteemis ilmselt kasutaksin seda teises kooliastmes, kus sotsiaalmeedia noorte elus rohkem tähtsust omab.
Keskkonna analüüs POSCON kriteeriumide järgi:
- Sihtrühmad on leheküljel selgelt määratletud ja välja toodud. Temaatika on eraldi grupeeritud lastele, noortele ja lapsevanematele. Veidi võiks ei nuriseda mängude kujunduse/disaini üle, kus ei meelitata noore inimese nägemismeeli, vaid mängude kujundus on pigem lapsik.
- Leian, et sisu on esitatud piisavalt mitmekülgsel viisil, et igaüks peaks sealt leidma midagi endale meelepärast. Teenus ilmselgelt kasutab hariduslikke ja vajalikke aspekte. Olenevalt kasutusviisist on võimalik lehel pakutavaid tegevusi suunata rikastama elavat suhtlust, arutelusid ja mõtisklusi.
- Navigatsioonisüsteem on lihtne ja lehel ei tohiks hätta jääda ka nooremad lapsed, kes veel arvutimaalimas ja internetikasutuses ülemäära kogenud ei ole. Back.nupu funktsioon toimib kenasti ja ei jäta ekslema tupikusse - nii leiab ka algaja kasutaja tee tagasi algusesse.
- Teenus ei ole kindlasti laste jaoks kahjulik. Nagu nimigi, targalt internetis, sellele osutab, leiab sealt ainult positiivseid ja ohte vältida aitavaid materjale, koos soovitustega ka teistes keskkondades edukaks hakkamasaamiseks
- Lehekülje looja ja teabe eest vastutaja on Lastekaitse Liit ning nende kontaktandmed on lehelt kergesti leitavad.
- Leheküljega tutvudes ei leidnud ma kohti, kus oleks küsitud isiklikke andmeid. Mängides eelpool analüüsitud Nastixi mängu, paluti algul luua endale alias, aga ka seal ei ole kohustust avaldada enda isiklikke andmeid
- Lehel on suunaviit facebooki, millele vajutades satutakse viimase samanimelisele lehele, kus reklaamitakse enda tegevusi, ettevõtmisi ja uudiseid ohutult internetis käitumise valdkonnast. Spetsiaalseid reegleid lehe turvalise kasutamise kohta ma ei märganud.
- Lehel on ära nimetatud spomsorid ning toodud otseviited erinevatele veebilehtedele, mis seotud sarnase lapsele ja noorele vajaliku temaatikaga. Näiteks koolielu; lasteabi; veebivend; vihjeliin jne. Kaubanduselemendid lehel puuduvad.
Analüüs arvestatud!
VastaKustutaNastixi keskkond igati asjalik, kuid mõningased miinused on mängu sisu osas ka. Küsimuste püstitused (kohati keerulised laused, millest lapsed ei pruugi aru saada) ning tagasiside (õiged ja valed vastused) - mängijale jääb segaseks, mis siis oli õige vastus.