esmaspäev, 10. november 2014

Mardi küüned külmetavad

Aine: Eesti keel.
Tunni teema: Eesti rahvakalendri tähtpäevad. Mardipäev.
Tegevuse eesmärk: Õpilane orienteerub rahvakalendri tähtpäevades ja tunneb vastavat kombestikku.
IKT vahendid: Arvuti, data-projektor, internet. Pilt kuvatakse tahvlile.
Tegevuse põhjendus: Eesmärk on tutvustada rahvakombestikku ning aidata kaasa traditsiooni hoidmisele. Mardipäeva pühitsemise komme on jõudnud meile keskaja lõpul sakslaste kaudu. Mardisandid käisid perest perre mardilaupäeval, 9. novembril ning mardirituaalil oli väga kindel ülesehitus. Tänapäeval jooksevad marti pigem koolilapsed. Lauldakse uksest sisse pääsemiseks, esitatakse mõned laulud või mõistatused ning vastutasuks saadakse maiustusi. Rohkem infot mardipäeva kombestiku kohta leiab siit ja siit 
Lastele mardikommete tutvustamiseks alustame tundi vastava animatsiooni näitamisega ning vestlusringiga.
Tegevuse kirjeldus ja selle põhjendus:
Jänku-Jussi mardipäeva-teemaline animatsioon on mõeldud tunni häälestamiseks, vestluse ärgitamiseks ja teema sissejuhatamiseks. Video pärineb ja on nähtav sellelt veebilehelt
Peale video vaatamist küsime õpilastelt, mis tähtpäevaga võis antud videos tegemist olla. Vestleme, kes on käinud ise marti jooksmas ning kes on kodus marte vastu võtnud. Arutleme, millised mardid välja näevad (mustad ja koledad), kuidas riietuvad (tumedatesse riietesse, pahupidi keeratud kasukatesse) ning mis põhjusel tegelikult käiakse marti jooksmas.  Küsime video põhjal erinevaid küsimusi:
  • Mida mardisandid tegid, et tuppa pääseda?
  • Mida mardisandid toas pererahvale etendasid?
  • Mida mardisandid põrandale viskasid ja miks nad seda tegid?
Milleks kasutada videot tunni häälestamiseks? Kuna kogu tund ei olnud pühendatud mardipäeva teemale, leidsin, et video vaatamine on siinkohal hea sissejuhatuseks. Video on hea abimees tunni alguses tähelepanu koondamiseks ja köitmiseks. Igal juhul (olenemata toimumisajast) aitab video vaatamine kaasa paljudele õpioskustele. Et näidatut mõista, peab õpilane tähelepanelikult vaatama ja kuulama (baasoskused). Kuna küsimustele vastamine ja arutelu toimub vabas vormis, on oluline kuulata, mida keegi juba öelnud on ja suuta ilma vahele hõikumata oodata ära oma järjekord. Küsimustele vastamine ja traditsioonide mõistatamine aitavad kaasa lapse arutlemisoskusele ja fantaasiale (tunnetuslikud oskused ja sotsiaalsed oskused). 
Õpioskuste kujundamise arutelul toetusin sellele õppematerjalile


Kasutatud animatsioon:
Kasutatud tekstid veebist:
1.  http://www.folklore.ee/Berta/tahtpaev-mardipaev.php Vaadatud 09.11.2014
2. http://eestikultuurist.ut.ee/rahvakalender/index.php/et/mardi-ja-kadripaeev Vaadatud 09.11.2014

1 kommentaar: