Neljas ülesanne ja helifail.
Meie pere lapsed ootavad talve. Pikisilmi. Talve ootuses valmivad laste käe läbi paberist jõulukaunistused ja kaardikesed, kus üsna valdav sel aastal paistab olevat metsa ja metsloomade teema. Nii haarasin kodustest tegemistest inspireerituna raamaturiiulist Kätlin Vainola raamatu "Metsaelu aabits" ja ehitan helifaili ja sellega seonduva ülesande üles just selle raamatu põhjal.Helifaili loomiseks lugesin "linti" eelpool nimetatud raamatust peatüki "Talvised kohtumised". Lugu saaks tunni kontekstis olema kuulamisülesanne, mille raames õpilased peavad helifaili kuulates täitma tekstis lüngad. Tunnis reaalselt kasutades annab see teema võimaluse lõimida eesti keel ja loodusõpetus. Peale ülesande täitmist on võimalus tekitada arutelu metsloomade elu-olust talvistes tingimustes ning hea võimalus oleks planeerida lastega jalutuskäik mõnda metsloomade söötmispaika. Nõnda saaks õpilased oma teadmisi ka läbi praktilise tegevuse õuesõppes kinnistada ning loomadele heateo teha.
Antud raamatuga on kaasas ka CD, millel Fred Jüssi ja Raadoteatri kogust pärinevad helid ja hääled metsas. Peale loo kuulamist ja ülesande täitmist on hea võimalus kuulata sellelt plaadilt näiteks talve peatükiga seonduvaid helifaile:
- talvine metsavaikus
- tuule vilin
- vanade puude kriuksumine tuules
- traktori müra
- hundi ulgumine
- ronga kraaksatused
- rebase pulmahaukumine
- sammud krudiseval lumel
Ülesanne. Kuula ja täida lüngad.
Kuulata saab siin
Talvised kohtumised.
Kuigi talvine mets on vaikne, on siin omad ____________. Vanad puud nagisevad ja _______ tuule käes. Mõnikord on kuulda _______ töökat toksimist.
Ühel päeval kostab päris ______ lähedalt metsast mürinat. Rebane teritab kõrvu. Uudishimulikult hiilib ta mürina suunas. Lähemale jõudes kuuleb ta hõikeid ning näeb traktoreid ja inimesi. Talv on _________ tegemise aeg.
Rebane kükitab lumise künka taga, kikkis kõrvad püüavad kinni iga hääle. Ajapikku muutub vaatamine igavaks, pealegi on traktorimüra _______ hirmutav, ja rebane läheb oma igapäevast ringkäiku tegema. Järsku märkab ta ____________ parve. Väiksed linnud nabistavad ____________ kallal ja siutsuvad. Rebaste samm muutub hästi vaikseks, tasakesi hiilib ta lähemale ja hüppab. Plartsti keset linnuparve. Vurinal tõusevad linnud lendu ja lendavad minema. Rebane vaatab kurvalt üles, tema _________ on täis takjanuppe.
Rebane tirib hammastega torkivaid __________ karvadest välja. Nagu pilkamiseks lendab üle ta pea tihaste seltskond. Nemad tiirutavad kogu valge päeva ringi ja otsivad külmunud marju, _______ ja seemnekesi. Rebane ei tee tihastest väljagi, pöörab otsa ringi ja sörgib metsa äärde.
Ühe suure lumehange juures kuuleb ta __________. Rebane hiilib, võtab hoogu ja... sopsti! Vader maandub jalgupidi ___________ lumetunnelisse, kust lendab vuhinal välja ehmunud _______, kes end seal külma eest peitis.
Reinuvader rabeleb hangest välja ja raputab kasukat. _____________ talle tänaseks aitab.
Heliklipi loomine ei ole iseenesest keeruline. Hoopis keerulisem on leida vaikset kohta ja ruumi, kus ei oleks kaja, sest kogu taustamüra jääb puhta heli saamist segama. Mikrofoni õigel kaugusel hoidmine on oluline, et liiga palju nö õhku mikrofoni ei satuks ning sulghäälikud liiga tugevalt ei kostuks. Kuna ma olen varem muusikaga seoses salvestanud ja ka muinasjutte koolipõlves linti lugenud, ei üllatanud mind see, et hääl muutub. Ometigi on enda häält iga kord kummaline kuulata.
Lisaks enda teksti lugemisele salvestasin arvutisse ka raamatuga kaasas olevalt CD-plaadilt talve peatüki hääled.
Kasutasin failide loomiseks endal olemas olevat muusikaprogrammi Logic Express. Soundcloudi keskkonnast ei olnud ma varem teadlik. See on tore koht, kuhu enda helifaile koondada.
Heli kasutamine õppetöös on igal juhul vaheldusrikas element, mis aitab õpilaste tähelepanu köita. Elementaarsena tundub, et helifaili kasutamine käib kokku muusika tundidega, kuid tegelikult saab see olla õpetaja abiline ka muudes põhiainetes. Praktika käigus olen märganud, et õpilastele meeldib vaheldus, mida pakub video näitamine, heli kuulamine. Seetõttu ei peaks selliseid võimalusi pelgama. Küll tasub seda minu hinnangul hoida pigem nö magustoiduks, kui et kasutada igas tunnis. Muidu kaob asja võlu ja uudsus.
Kasutatud kirjandus:
Vainola, Kätlin. 2009. Metsaelu aabits. Tln.
Kasutatud CD-d
Jüssi, Fred. Hääled ja helid CD-l. Kuulatud 17.11.2014
Kasutatud programm:
Logic Express
Ülesanne arvestatud
VastaKustuta