kolmapäev, 10. detsember 2014

Eneseanalüüs nr. 5

Õppefilmi kasutamine õppetöös

Kas eelnevalt koostatud tegevusplaanist oli kasu? Põhjenda!
Tegevusplaanist oli kidnlasti kasu. Küll jõudsin ma ennem tunni läbiviimist algselt esitatud tegevusplaani pisut muuta ja täiendada. Lisasin tegevusplaani veel ühe filmi vaatamise jääohutusest. Ka jääohutus on teema, lisaks helkurite kandmise vajalikkusele, millest rääkimine ei ole kunagi liiast. Kohendasin plaani, lisasin sinna jääohutuse-teemal enese jaoks mõttekäike, millest arutada ja tund sai kenasti sooritatud.

Kuidas õnnestus / ei õnnestunud tegevuse läbiviimine?
Tund oli tore ning õpilased arutlesid varmalt kaasa. Õppefilmid andsid tunnile mõnusat iseloomu ning aitasid lastel teemadesse paremini süveneda. Kuna tunnikava ülesehitusel tuli silmas pidada individuaalsust ja diferentseeritust, siis see oli minu jaoks veidi keeruline ülesanne. Lapsi tundmata ei tea, kellele millise raskusastmega ülesanded oleksid jõukohased. Seega valisin töölehed, kus ärgitasin neid ise hakkama saama, tuginedes eelnevalt kuuldud/nähtud infole; samas andsin võimaluse teiselt lehelt vaadata abistavaid sõnu, mida töölehele kanda. Grupitööd tekitavad lastes alati elevust ja kuigi kartsin, et jutusumin ja teemast kõrvale kaldumine võib saada probleemiks, siis tegelikult olid lapsed õhinal teema juures. Pigem sai siin saatuslikuks aeg, sest kõike plaanitut ei jõudnud läbi teha. Siin ei saa süüdistada ainult iseennast halva ettevalmistuse eest, vaid nagu õpetajaga varem vesteldes on selgunud, on õppeaine maht suur ja teemasid, mida peab jõudma läbi võtta palju - tunde tunniplaanis aga ainult kord nädalas. Siiski pean õnnestumiseks, et tähtsaim - ohutu kodutee, pimedas liiikumise ja jääohutuse teemad said kajastatud. Need on väga olulised teemad.

Mis takistasid / aitasid tegevust läbi viia?
Nagu ka eelnevas arutelus juba mainisin, siis ajaline ressurss jäi teemaderohkusele alla. Siiski, kuna lapsed olid väga tublid ja koostööaltid ning tundus, et teemad olid ka neile väga elulised ja seega ka huvitavad, saime kõik vajaliku tehtud.

Kuidas sujus koostöö õpetajaga?
Koostöö õpetajaga on läbi kogu praktika olnud meeldiv. Me saame arutada läbi, mis täpselt tunnis ees on ootamas, millised teemad on vaja kindlasti läbi võtta. Mina saan pakkuda enda lahendusi ning õpetaja kohandab tunni vastavalt sellele. Ka temapoolne tagasiside on olnud hea: meie praktikaülesandeid võtab ta võimalusena tundi rikastada, mitte tüütu kohustusena üks praktikant üle elada, kelle pärast niigi väärtuslik tunniaeg raisku läheb.

Mida oleksid teinud teisiti?
Ilmselt oleksin võinud ära jätta grupitöö. 45 minutit on väga lühike aeg selleks, et jõuda teha teise klassi lastega palju erinevaid tegevusi. Kuigi veel n-ö õhinapõhised, on nad ka üsna aeglased, kui tegemist on kirjalikku täitmist ja joonistamist-värvimist nõudva tööga.

Kui sinu välja mõeldud häälestustegevust tahab keegi korrata, mida soovitaksid?
Soovitan kindlasti sellistel teemadel illustratiivseid materjale kasutada. Õppefilmid aitavad paremini mõista. Ohutus ja ennetus on väga olulised teemad. Vastavalt vanusele leiab sellekohaseid õppefilme päris mitmeid. Noorematele sobivad Jänku-Jussi filmid väga hästi, suurematele leiab Päästeamti materjalide hulgast samuti häid filme. Hea oleks, kui oleks piisavalt aega, et iga teemaga süvenenumalt tegeleda, mitte ei peaks kõikidest korraga üle jooksma. Oluline on saavutada võimalikult suur teadlikkus! 

1 kommentaar: