esmaspäev, 8. detsember 2014

Mängufilm

MÄNGUFILM

Mängufilmi näol on tegemist filmikunsti põhiliigiga. Mängufilm on lavastatud film, mis põhineb kirjanduslikul stsenaariumil ja näitlejate mängul. Mängufilmi žanriteks liigituvad omakorda suur hulk filmiliike:
  • ajaloofilm;
  • armastusfilm;
  • draamafilm;
  • eepiline film;
  • eluloofilm;
  • fake-documentary;
  • film noir;
  • gangsterifilm;
  • komöödiafilm;
  • kostüümidraama;
  • kriminaalfilm;
  • maanteefilm;
  • melodraama;
  • muusikal;
  • märulifilm;
  • põnevusfilm;
  • seiklusfilm;
  • ulmefilm;
  • vestern;
  • õudusfilm.
Eesti mängufilmi ajalugu ulatub 20.sajandi algusesse. 1914. aasta 26. veebruaril linastus Tartu kinos "Idela" esimene Eesti mängufilm "Karujaht Pärnumaal", mille autoriks oli Johannes Pääsuke. Jant härrasmehe Frackmani ja tema kaaslaste ebaõnnestunud karujahist oli ajakajaline mõistupila Pärnu baltisakslasest linnapea Oskar Brackmanni ja Rahvameelse Eduerakonna Pärnu osakonna endise juhataja Jaan Karu konfliktist.
Toonane film kestis vaid 14 minutit. Teose lavastaja ja stsenarist oli Tõnis Nõmmits ning näitlejad leiti asjaarmastajate hulgast.

Kui seni peeti "Karujaht Pärnumaal" vanimaks Eesti mängufilmiks,siis hiljuti tuli Vene filmiarhiivi Gosfilmofond kogust välja Tallinnas filmitud mängufilm "Laenatud naene", mis pärineb tõenäoliselt 1913. aastast. 12-minutilises jantlikus komöödias astuvad üles Paul Pinna ja Alfred Sällik. Välisvõtetelt on näha Toompead, Paksu Margaretat ja Snelli tiiki. Kas avastatud film ka praegu vanimaks filmiks peetava troonilt tõukab, seda otsustavad filmiajaloolased.

Mina valisin enda analüüsitavaks mängufilmiks "Need vanad armastuskirjad" Mati Põldre mängufilm jutustab muusik Raimond Valgre (1913 - 1949) romantilise ja traagilise loo, mille sündmused kulmineeruvad aastavahetusel 1949/1950. Saatuse tahtel langevad Raimond Valgre parimad eluaastad Eesti Vabariigi lõpu, II maailmasõja ja stalinliku režiimi võimutsemise aega. Noor andekas muusik, kelle laulud kõnelevad armastusest, ei leia ise armastuses õnne. Raimond mobiliseeritakse sõja algul ja viiakse Põhja, tööpataljoni, kus vilets varustus, kehv toit ja ränk töö palju mehi hukutab. Raimond haigestub, kuid pääseb sõprade abiga Eesti korpusse. Ta mängib džässansamblis, loob laule ja võitleb rindel. Sõjast läbi tulles kogeb ta nii sõjasõprust kui ka lahingute õudust, nii suuremeelsust kui ka reetmist. See teeb ta haavatavaks nii vaimselt kui ka füüsiliselt. Kuigi ta on naastes edukat muusikakarjääri tegemas, tabavad teda peagi tagasilöögid. Elatist teenib ta kõrtsimuusikuna, viin ja lõbusad sõbrad saavad aina tähtsamaks, järjest vähem jääb aega õpinguteks, kuni ta koolist välja heidetakse. Keegi ei suuda peatada imelise muusika looja elu allamäge veeremast, kuni 1949. aasta viimane hommik selle lõpetab.

Välismaise filminäitena valisin siia kõrvale samuti elulool põhineva mängufilmi "Ray". Film räägib legendaarsest muusikust Ray Charlesist. Ray elu ei ole olnud lihtsate killast. Ta nägi lapsena pealt, kuidas tema vend uppus, ta ei läinud talle appi ning see jäi teda väga tugevalt painama. Lisaks kaotas ta seitsme-aastaselt nägemise. Enne seda oli ta aga jõudnud nakatuda muusikapisikusse ning alustanud klaveriõpingutega. Ka pimedana ta jätkas. Kuna tegemist oli musikaalselt äärmiselt andeka inimesega, oli tal sellevõrra kergem. Andekus ja sisemine tahtejõud midagi saavutada olid need, mis aitasid Ray Charlesil saavutada selle, kuhu ta välja jõudis. Andeka muusikuna teda loomulikult märgati ja ta sattus esinema kõikvõimalikesse klubidesse ja sattus üha suuremate ja tähtsamate muusikaprodutsentide käe alla, ent samal ajal pimeda inimesena kasutati teda kogu aeg ära. Ei makstud niipalju palka, kui oli teeninud jms. Lisaks sattus ka Ray narkootikumide küüsi. Suure tahtejõuga inimesena tegi ta läbi vajaliku ravikuuri, mis valmistas talle küll tohutuid piinasid, ning sai narkosõltuvusest võitu. Mustanahalise muusiku elust ei puudu mõistagi ka rassismiga võitlemine.

Need kaks filmi on eluloofilmid, mis on omakorda mängufilmižanrid. Mõlemad jutustused põhinevad konkreetsete muusikute elulugudel, kuid filmi tegemise aluseks on mängufilmile omased tunnused: kirjanduslik stsenaarium ning filmis mängivad näitlejad. 

Kindlasti näen nende kahe filmi kasutamist põhikooli kolmandas astmes või isegi gümnaasiumis. Kui lähtuda õpioskustest, siis loomulikult video / filmi vaatamine arendab vaatlusoskust, kuulamisoskust. Kindlasti aitab see kaasa tunnetuslike õpioskuste arendamisele, sealhulgas nii tähelepanu, mälu, mõtlemise kui ka keskendumisoskused. Kõik oleneb ka sellest, mis nurga alt teemale läheneda ning milliseid küsimusi püstitada. Ma ise näen nendele filmidele kohta mitmes erinevas aines. Loomulikult võiks alustada Eesti filmist, kuid võrdlusmomendina on "Ray" siin suurepärane kompanjon.  Filmid omavad suurimat mõju, kui neid vaadata tervikuna, mitte jupiti. Suurim kasutegur filmide vaatamisest sünniks, kui peale filmide nägemist tuleks teema aruteluks mitmes aines samal ajal.

Perekonnaõpetus. Filmile lähenetakse väga sisulisest küljest. Teemadeks on: 
  • alkohol ja narkootikumid. Ühel juhul allakäigutrepist alla kukkumine, teisel juhul suure sisemise tahtejõuga täisväärtuslikule elule võitlemine. Kui oluline on see, kes on sinu sõbrad? Kui oluline on lähedaste toetus?
  • puudega inimese elus hakkamasaamine (pime muusik). Ärgitada õpilasi arutelule. Mida inimesed tegid, et teda aidata, mida nad tegid, et tema arvelt enesele kasu lõigata. Mida teie oleksite teinud? Milline käitumine oleks õige?
Ajalugu ja ühiskonnaõpetus. 
  • "Need vanad armastuskirjad" tegevuse toimumise aeg (1939 - 1949). Milline oli tolle aja elu-olu. Milliseid järeldusi saab selle kohta teha filmi põhjal?
  • "Ray" ja rassismi temaatika filmis. 
Muusikaõpetus
  • Raimond Valgre looming. Sobib kuulamiseks, õpikutes on leida tema laule, mida koos laulda. Mille poolest on kõik tema lood sarnased? Kus olete varem kokku puutunud või kuulnud Valgre loomingut. Kas teate, mil viisil jõudis 2002. aastal Raimond Valgre looming kahe eesti laulja esituses teleri vahendusel rohkem kui sadade tuhandete inimesteni üle maailma?
  • Ray Charlesi looming. Kuulamiseks. Millist muusikastiili ta viljeles? Kuidas sulle see stiil meeldib? Kes Eestis teevad sarnast muusikat? 

Kasutatud materjalid:




1 kommentaar: